Marka zatrudnienia a marka pracodawcy Jak rozpoznać ciekawą ofertę pracy?

„Najlepszy pracodawca”, „inspirujące wyzwania” – to wyrażenia stosowane przez wielu pracodawców w ogłoszeniach o pracę w ramach employer brandingu, czyli zarządzania marką pracodawcy. Marka pracodawcy jest dość gorącym tematem na rynkach zachodnich, w Polsce również stosunkowo często się o niej wspomina, szczególnie na konferencjach profesjonalistów z branży HR. Tam, gdzie występuje niska stopa bezrobocia albo jest mało ekspertów w pożądanym obszarze, tam właśnie pracodawcy starają się najbardziej zachęcić potencjalnych kandydatów do aplikowania na wolne stanowisko. Ogłoszenia o pracę stają się swoistą reklamą, którą często trudno jest obiektywnie zinterpretować.
1. Przeanalizuj zakres obowiązków, czyli markę zatrudnienia. Wyobraź sobie to stanowisko.
2. Zapytaj rekrutera, jak wygląda struktura organizacyjna w przedsiębiorstwie, które on reprezentuje. Im bardziej „płaska" struktura, tym prawdopodobnie więcej otrzymasz ciekawych zadań.
3. Dowiedz się, jaka jest atmosfera w pracy. Czy firma dba o byłych pracowników? Im mniej jest opinii o danym pracodawcy, tym bardziej jest to podejrzane. Negatywne opinie są często kasowane, a pozytywne – pozostawiane. Jeśli jednak w ogóle nie ma żadnych opinii, trzeba się zastanowić, czy pracodawca w ogóle dba o swój wizerunek, czy może skupia się jedynie na produktach, które sprzedaje, a niekoniecznie dba o ludzi, którzy współtworzą jego przedsiębiorstwo.
4. Przeczytaj pierwszą część ogłoszenia o pracę z przymrużeniem oka. Większość informacji o firmie to przeważnie standardowe sformułowania, które często zostały przepisane od konkurencji. Zamiast tego przeanalizuj, jakie są benefity w danej firmie, i dowiedz się, czy dostaniesz je już od pierwszego dnia pracy, czy może musisz przepracować jakiś okres czasu, aby je otrzymać.
5. Zwróć uwagę na liczbę obiektywnych faktów o firmie. Im jest ich więcej, tym lepiej dla Ciebie – oznacza to bowiem, że firma nie musiała wymyślać pozytywnych, często fikcyjnych cech, aby zaimponować kandydatowi.