Management by Values. Gdy wartości stają się Szefem.

Na mapie procesów HR, które wspierają realizację celów biznesowych, najważniejszym fundamentem, na którym opiera się firma, jest zarządzanie przez wartości. To tu tkwi klucz do sukcesu budowania autentycznych firm i naturalnego angażowania zespołu w realizację zadań. To tu tkwi serce każdej firmy, zwłaszcza rodzinnej, gdzie często wartości indywidualne mocno wnikają w kulturę organizacyjną i stają się wartościami firmowymi.

Można śmiało wysunąć tezę, że na początku każdej strategii biznesowej są wartości.  To one odpowiadają na pytania:

  • Z jakimi wartościami chcemy być kojarzeni?
  • Co nasi klienci, pracownicy czują wobec naszej firmy?
  • Jakie wartości powinny budować strategię biznesową?
 

Ken Blanchard, podkreśla, iż zarówno misja jak i deklarowane wartości powinny pozostawać w zgodności z wizją organizacji. Skuteczność Management by Values polega na tym, iż jest to proces związany z ludźmi. To wartości łączą ludzi, sprawiając, iż potrafią zaangażować się w pracę na rzecz realizacji wspólnych celów. Wartości działają jak magnez. Tylko dzięki wartościom ludzie łączą się w zespół. Działają w głębokiej synergii swoich wartości, które kształtują ich zachowania, a te  z kolei odzwierciedlone są w  środowisku odbiorcy, którym jest zarówno klient, podwykonawca, dostawca ale też członek zespołu czy przełożony.

Jak wprowadzić proces Management by values (MBV)?

Rekomendujemy rozpocząć od następujących etapów:

1: Identyfikacja misji i wizji w oparciu o cel SMART.

  1. Badanie wartości indywidualnych pracowników.
  2. Identyfikacja wartości firmowych w korelacji z wartościami indywidualnymi.
  3. Opracowanie zachowań, wykazujących wartości firmowe w codziennych działaniach.
  4. Opracowanie narzędzi, dzięki którym zostaną zestrojowe wartości z codziennymi praktykami np. podróż firmowa po wartościach, wartości firmowe na gadżetach firmowych czy identyfikacji firmy.

Kluczem w zarządzaniu przez wartości jest budowa atmosfery zaufania. Ważny jest empowerment, oddanie odpowiedzialności, umacnianie pozycji swoich zespołów, delegowanie projektów samodzielnie. Jakość produktów i usług muszą leżeć w interesie wszystkich bez względu na stanowisko.

Bazowanie wyłącznie na celach nigdy nie będzie prawdziwym napędem dla firmy. Trzeba zejść głębiej do wartości. Zestroić kluczowe wartości menedżerów, całej organizacji i kształtować sposób w jaki realizowany jest cel. Wartości firmowe muszą być demonstrowane na co dzień, odzwierciedlane w postawach, komunikacji i wizerunku jaki na co dzień budują pracownicy.

Podstawą zarządzania przez wartości jest opracowanie procesu zestrojenia decyzji strategicznych, codziennych działań i przewodnich wartości. Ważnym modelem, jaki wdrażamy jako HR INSTITUTE Sp.zo.o., jest model kompetencyjny, który stanowi zbiór kompetencji w formie macierzy w skali występowania w zadaniach wykonywanych przez pracowników. To skarbiec wiedzy jakich zachowań oczekujemy od pracowników w celu reprezentowania spójnych wartości do siebie nawzajem, ale również do kontrahentów czy podwykonawców.

Jedynie w organizacjach, zarządzanych przez wartości, uaktywnia się dobro, które mobilizuje energię pracowników aby służyć czemuś większemu. Wartości stanowią właśnie taką okazję. Stają się prawdziwym szefem, świadomie wydobywającym szlachetny potencjał swoich pracowników.

Idąc za słowami dr Ken’a Blanchard: ” Zwykli ludzie, zjednoczeni  wokół wspólnych wartości  i misji, osiągają niezwykłe rezultaty”, warto wprowadzić zarządzanie przez wartości  jako kluczowy proces HR, do swojej firmy.

Ken Blanchard

Pozostaw komentarz