Facebook Linkedin Google Plus Twitter Odwiedz nas na Facebooku

Rekrutuj z nami w Europie »

Polish

Jak czytać ofertę pracy aby dobrze aplikować?


Panuje dość rozpowszechnione przekonanie, że to tylko pracodawca wybiera pracownika. Kandydat zaś, może liczyć wyłącznie na pozytywne wrażenie jakie wywiera i na to, że dzięki temu zostanie wybrany. Nie jest prawidłowe podejście, bo tak samo jak pracodawca, tak i kandydat powinien ocenić swojego potencjalnego chlebodawcę, ze względu na możliwość natknięcia się na osoby nieuczciwe, które zamiast podpisać z nami umowę o pracę, będą próbowały wykorzystać naszą słabość.

Oceny pracodawcy dokonujemy wieloetapowo, poczynając od dokładnego zapoznania się z ogłoszeniem i stanowiskiem, po wrażenie jakie wywarł na nas pracodawca podczas rozmowy kwalifikacyjnej, aż po wizerunek firmy na rynku. Wszystkie informacje, które uda się nam uzyskać są istotne i mogą stanowić podstawę do podjęcia właściwej decyzji.

Nie warto jest przyjmować każdej oferty, bo czasem lepiej jest poczekać, pogodzić się z brakiem pracy, niż pracować za darmo z wiarą, że ktoś wreszcie podpisze z nami umowę.

Jak czytać ogłoszenie?

Podstawowym źródłem materiałów o pracodawcy, może być nawet zwykłe ogłoszenie o pracę. Już na tym etapie możemy wykluczyć wiele ofert.

Nazwa firmy w ogłoszeniu prasowym
Nazwa firmy informuje nas o tym, kto oferuje nam pracę. Jej brak jest często podejrzany. Oczywiście zdarzają się sytuacje kiedy pracodawca chce ukryć informację o tym, że szuka pracownika korzystając z usług pośredników. Takie ogłoszenie ukazuje się wtedy w szacie graficznej firmy doradztwa personalnego a nazwa firmy nie jest podawana. Często treść wpisywana jest w j.angielskim aby nadać firmie jej międzynarodowego wymiaru. Sytuacja braku nazwy firmy nie dotyczy ogłoszeń drobnych, które z uwagi na koszty bardzo często ograniczone są do informacje podstawowych tj. nazwy stanowiska i numeru kontaktowego.

Nazwa stanowiska
Kolejnym elementem na który zwracamy uwagę przy czytaniu ogłoszenia, jest nazwa stanowiska. Jeśli jej brakuje jest to również sygnał, że coś jest nie tak. Taką sytuację kiedy nie ma nazwy stanowiska znajdujemy w ogłoszeniach typu:

Młodych, znających biegle j.angielski bez doświadczenia od zaraz a po tym tylko telefon komórkowy.
lub
Ambitnych i chętnych


Takie ogłoszenie to duże ryzyko trafienia na oszusta. Czy firma wstydzi się nazwy stanowiska na które szuka pracownika? A może oferta jest na tyle nieuczciwa, że próbuje się to ukryć. Należy to sprawdzić, bo w przypadku błędnej decyzji, radość z otrzymania propozycji pracy, może bardzo szybko być przesłonięta przez rzeczywistą wartość oferty i stratę czasu oraz pracę za darmo.

Opis stanowiska
Tutaj znajdą się informacje o tym jaki jest charakter pracy i czym się generalnie będziemy zajmować. Analogicznie jak przy nazwie stanowiska brak tego elementu jest ostrzeżeniem oczywiście jeśli jest miejsce żeby go zamieścić, bo ogłoszenia drobne rządzą się w tym względzie innymi prawami.

Wymagania
Tutaj znajdują się kryteria jakie musi spełnić kandydat na oferowane stanowisko. Analogicznie jak w przypadku opisu stanowiska jest to informacja, która stanowi o wiarygodności oferty, jej brak sugeruje, że chce się zebrać bardzo dużą liczbę aplikacji, żeby wyselekcjonować z nich kogokolwiek.

Kontakt
Adres kontaktowy jest istotnym elementem ogłoszenia, chociaż teraz firmy coraz częściej odchodzą od tego typu praktyki i zamieszczają jedynie e-mail. Jeśli jednak jest to e-mail, na darmowym serwerze typu @poczta.onet.pl, @wp.pl, @o2.pl, należy się bardzo głęboko zastanowić, bo tak naprawdę nie wiadomo komu wysyłamy bardzo dokładne informacje o swojej osobie. Dość łatwo jest też przy pomocy e-maila dotrzeć na stronę internetową pracodawcy. Z reguły drugi człon e-maila, zaczynający się po znaku @ to nazwa strony www pracodawcy np. W adresie rekrutacja@praca.pl praca.pl to nazwa strony www.praca.pl. Sprawdzenie tego typu informacji dość łatwo obrazuje z kim mamy do czynienia.

Firma - jak szukać informacji, na co zwracać uwagę
Informacje o firmie stanowią istotny argument przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu oferty. Szczególnie istotne są zagadnienia dotyczące kondycji finansowej, wielkości firmy, lokalizacji, obecności na rynku, opinii klientów a nawet wrażenia jakie wywołuje na nas miejsce w którym mamy pracować.

Bogatym źródłem informacji o firmie jest w obecnych czasach Internet. Praktycznie każda firma ma swoją stronę internetową, na której coraz częściej zamieszczone są szczegółowe informacje o jej działalności.

Przejrzenie informacji o pracodawcy w Internecie, a nie tylko jego strony internetowej pozwoli nam również odnaleźć opinie byłych pracowników, niejasne kwestie jeśli takie miały miejsce w historii działalności i całą otoczkę w jakiej funkcjonuje nasz potencjalny pracodawca. Jeśli przeważają opinie negatywne, należy bardzo ostrożnie i starannie przyglądać się takiemu pracodawcy, i reagować na wszystkie negatywne sygnały, które mogą się pojawić.

Przeglądając informacje o firmie możemy również dokładnie zastanowić się czy akceptujemy kulturę organizacyjną firmy, jej filozofię działania, misję oraz metody, bo może się okazać, że stanie się to olbrzymim problemem w naszym funkcjonowaniu w danej organizacji. Jeśli zasady którymi kieruje się firma są sprzeczne z naszymi, bardzo trudno będzie nam się z tym pogodzić i posłusznie stosować metody jej działania.

Wielkość firmy
Warto też zwrócić uwagę na wielkość firmy, w której zamierzamy się zatrudnić. Duże firmy mają bowiem sformalizowane programy szkoleniowe, wyznaczone ścieżki karier, wielopoziomową strukturę, która daje możliwości rozwoju i lepszą ofertę dodatkowych korzyści. Co więcej duże firmy mogą nam pozwolić na zapoznanie się z nowocześniejszymi narzędziami i modelami funkcjonowania. Z reguły jednak praca w dużej firmie wiąże się ze wąską specjalizacją, co może być złym, niezgodnym z predyspozycjami wyborem.
Małe organizacje oferują z kolei szerszy zakres zadań i odpowiedzialności, bliższe relacje miedzy pracownikami oraz czasem większy wpływ na sukcesy. Ma to swoje plusy, ważne jest przede wszystkim by przedsiębiorstwo niezależnie od wielkości było stabilne i wypłacalne.

Obecność na rynku
Obecność firmy na rynku jest bardzo ważną cechą. Jeśli dane przedsiębiorstwo ma już długą historię i stabilną sytuację, możemy oczekiwać, że przełoży się to również na stabilność naszej pracy. W przypadku relatywnie nowej firmy, nie wiadomo czy nagle nie okaże się ona niedochodowa, więc ryzyko utraty pracy jest tutaj większe. Z kolei jednak nowe firmy dają szansę na przyczynienie się oraz dzielenie ich sukcesu rynkowego, co może się przełożyć na satysfakcję i wynagrodzenie jej pierwszych pracowników.

Czy firma jest państwowa czy prywatna?
Jeśli mamy do czynienia z firmą państwową, z reguły jest to organizacja stabilna, w której przestrzegane są wszystkie prawa pracowników. Jednak atmosfera, kultura organizacyjna i sposób organizacji pracy może być jeszcze z "poprzedniej epoki". Z kolei w firmie prywatnej wszystkie kluczowe stanowiska mogą być zarezerwowane dla członków rodziny lub przyjaciół co również psuje atmosferę i warunki pracy. Ważnym elementem jest też słabszy wizerunek firm państwowych i urzędów, co przekłada się w konsekwencji na naszą wartość na rynku pracy.

Lokalizacja

Jest bardzo ważnym, prestiżowym elementem mówiącym o kondycji finansowej oraz aspiracjach danej organizacji. Jeśli firma może sobie pozwolić na reprezentacyjną siedzibę, dobrze to świadczy o jej kondycji finansowej. Warto dokładnie obejrzeć sobie siedzibę przyszłego pracodawcy, bo jeśli inwestuje on w czynniki reprezentacyjne, być może inwestuje również w swoich pracowników.

Z kolei jeśli firma mieści się w byle jakim budynku. Wszystko wygląda prowizorycznie, byle jak, niechlujnie, powinniśmy się zaniepokoić albo przynajmniej zadać sobie pytanie: Czy chcemy tutaj pracować.

Charakter pracy
To czym będziemy się zajmować w przyszłej pracy jest oczywiście z jednym z najważniejszych czynników decyzyjnych. Powinniśmy więc już na rozmowie kwalifikacyjnej wypytać o charakter pracy, podróże służbowe, zależność służbową i możliwości rozwoju zawodowego. Przede wszystkim jednak istotny jest zakres zadań i odpowiedzialności. Jeśli informacje uzyskiwane od pracodawcy są niejasne, jeśli charakter pracy jest omówiony enigmatycznie a tematu wynagrodzenia unika się jak ognia, może to oznaczać komplikacje.

Godziny pracy
Są bardzo ważnym elementem oceny oferty, ponieważ na ich podstawie można między innymi ocenić stawkę godzinową, którą otrzymamy. Wyobraźmy sobie sytuację, w której nasz pracodawca, niezbyt jasno tłumaczy nam, że będziemy pracować ponad 40 godzin ale płacić będzie nam tylko za 40 godzin. Jest wiele prac gdzie zostaje się po godzinach i chociaż kodeks każe za to płacić, pracodawcy bardzo często tego nie przestrzegają. Warto zorientować się więc czy nie przyjdzie nam harować 12 godzin, bo być może atrakcyjna z pozoru pensja okaże się być koniec końców niezadowalająca.

Co więcej należy zwrócić szczególną uwagę, na to czy nie przyjmujemy oferty pracy zmianowej, weekendowej lub nocnej, bo przecież to również ma olbrzymie znaczenie jeśli chodzi, chociażby o nasze relacje z bliskimi którzy pracują w "normalnych" godzinach.

Ideałem byłoby żeby praca się nam podobała. By firma była idealnym pracodawcą dbającym o swoich pracowników. Jednak takich ofert jest niestety bardzo niewiele. Idealny pracownik podobnie jak idealny pracodawca nie istnieje, są tylko mniejsze lub większe odstępstwa. Jeśli jednak po przeprowadzonym wywiadzie okazuje się, że poważnych sygnałów negatywnych jest bardzo wiele lepiej jest się czasem wycofać, lepiej jest dokładnie przemyśleć sprawę i zobaczyć czy koszty i ryzyko nie są zbyt duże.